Rakel i USA

Mitt år som utbytesstudent i Dayton, Oregon

10/5-2016 - Östkusten

Kategori: I USA

För två veckor sedan gjorde jag en resa med en massa andra utbytesstudenter och Belo USA till New York City, Philadelphia och Washington DC.
 
Vi började med tre dagar i New York. Hotellet vi bodde på låg i New Jersey men vi tog vår buss in till Manhattan varje dag, det enda vi gjorde på en annan borough var at ta en gruppbild i Brooklyn när vi gått över the Brooklyn Bridge. Vi såg Rockefeller Center, the Empire State Building, frihetsgudinnan, Times Square, FN, Phantom of the Opera på Broadway med mera. FN var väldigt intressant och häftigt, Phantom of the Opera var underbart.
Vy från the Empire State Building
Igen.
FN.
 
I Philadelphia fick vi en oväntat intressant tour (mycket bra guide). Där stannade vi bara i några timmar innan vi åkte vidare till Washington. Vi hann med en middag i en liten söt del av Philadelphia. Gatan som restaurangen låg på påminde (var tvungen att googla ordet påminde för att vara säker på att det stavades med ett n och inte två — när man glömmer hur man stavar på sitt eget språk) mig om huvudgatan i en svensk småstad. Philadelphia i helhet påminde mycket om Europa. Men det gör ju östkusten också mer än västkusten. New York kändes lite som ett Stockholm i storleken av Sverige.
 
Washington DC var mest monument på monument. I övrigt: vita huset, Mount Vernon, muséum, Georgetown. Georgetown var faktiskt lite gulligt. Ganska europeiskt i stilen, det med.
 
I lördags, 7 maj, hade vi prom. Det var ungefär som väntat — rätt stelt men kul att se alla så uppklädda.
 
Jag började skriva det här inlägget någon gång strax efter resan. Det verkar som att jag hade lite mer energi då. Just nu känner jag mig liksom klar här. Har absolut ingen motivation att göra något skolarbete alls. Är otroligt trött. Att det skulle vara så tröttsamt att vara helt ensam... För även om jag har fått vänner här som jag tycker jättemycket om är det ju inte samma sak som mina vänner och min familj hemma. Och pojkvännen flyttade ifrån Oregon för en månad sedan.
 
Men om en månad! Då kommer mina föräldrar hit i alla fall. Och så ska vi åka upp till Seattle och så ner till San Francisco. Det ser jag fram emot. Sedan kommer jag hem till kära Sverige och Stockholm den 24e juni. Då ni.
Kommentera inlägget här: