Rakel i USA

Mitt år som utbytesstudent i Dayton, Oregon

2/1-2016 - Djurasyl och vattenkokare

Kategori: I USA

Idag hjälpte jag en tjej från min skola med matten. Fick betalt för det, det visste jag inte att jag skulle få, men det var nice. Hon ska komma hit imorgon också för lite mer hjälp. Senare åkte vi till ett animal shelter där de har hundar och katter som jag kanske ska börja voluntärarbeta på. Har inte så mycket att säga om det haha.
 
Märkte på nyårsdagen när jag var hos min kompis att de också hade en kittel och insåg att jag inte har sett många vattenkokare sedan jag kom hit. De flesta använder en kittel eller kastrull. Inga induktionshällar heller, det är vanliga plattor eller gasspisar. Annorlunda.
 
Mina värdssystrar tyckte jag var konstig när jag åt en vanlig ostmacka, min värdmamma kallade det a lazy man's grilled cheese. Jag tyckte hon var konstig som la ost på sitt äpple. Det är kul med alla små skillnader. Mina kompisar tyckte jag var konstig som frågade om de hade paprika när vi skulle laga mat. Det blev mac n cheese, ärtor och tater tots. Ketcup eller ranch till det.

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2016-01-06 | 15:40:29

    Typ som att komma tillbaka till Sverige efter första vändan i England och bli påmind om hur man kokar te utan electric kettle! Jag tror min mamma var en av de första i Sverige med sådan. Hon letade i varenda affär i Göteborg efter en när hon varit och hälsat på mig och upptäckt hur behändiga de är. Det var på det gamla nittonhundratalet; nu har vi moderniserats 😊

Kommentera inlägget här: