Rakel i USA

Mitt år som utbytesstudent i Dayton, Oregon

16/1-2016 - Massor av saker

Kategori: I USA

Ja snön varade ju inte länge. De fick i alla fall stänga skolan på måndagen efter nyår pga isiga vägar, men det är ju bara för att de inte byter till vinterdäck här.
 
Har börjat ta en filosofikurs på ett community college, Chemeketa. Det är faktiskt väldigt kul (än så länge, har ju inte behövt börja plugga något än). Tydligen kostar det $1099 i stället för $375 om man är en "international student", men lyckades slippa betala. Får inget betyg eller så i kursen då, men får komma på lektionerna och det är ju inte betyget jag är där för ändå. Tycker ju bara det är kul.
 
Apropå pengar så har den lilla affären intill skolan bytt kortläsare, och den nya vill inte ta mina kort. Det har hänt på ett par, tre ställen att jag försöker betala och så fungerar inte europeiska kort. Irriterande.
 
Var och åkte skidor förra helgen med en annan värdfamilj. Det var kul, den familjen är också väldigt annorlunda från min värdfamilj, mycket mer liberala. På vägen hem käkade vi etiopiskt, och jag drack ingefärsjuice. Lyckades inte få i mig hela glaset, det var otroligt intensivt ingefärigt liksom, men det var faktiskt väldigt gott. Maten var god också, starkt trots att jag inte beställde något av det som det stod var starkt i menyn. Pappan grät. Deras utbytesstudent från Österrike däremot, hon är typ immun mot stark mat av någon anledning. Hon beställde deras starkaste rätt och käkade den utan problem.
 
Det var kul att gå på liksom en riktig restaurang. Min värdfamilj, när vi äter ute, säger typ "blir det Applebee's, Red Robin, Wendy's...?". Alltid de där stora restaurangkedjorna, aldrig någon riktigt kul mat. Det kan ju vara gott ändå, absolut, men lite tråkigt.
 
I söndags förra helgen (blev bara en dags skidor, ska bli mer) var min värdfamilj och jag över på middag hos en kompis till dem. Han bjöd på mac n cheese. Först blev jag lite chockad men sedan fick jag klart för mig att han skulle vara med i en tävling här i McMinnville om bästa mac n cheesen.
 
Häromdagen när vi hade en vikarie i ekonomi så klippte min kompis en annan killes hår i klassrummet. Bara så där. Killen som blev klippt hade sagt dagen innan att han behövde klippa sig, varpå min kompis utbrister "jag är fett bra på det, jag tar med min rakapparat (säger man det om clippers?) imorn och klipper ditt hår här". Han visste då inte att vi skulle ha vikarie. Hade vi inte haft det hade det inte funnits en chans att han skulle få klippa hår på lektionen. Vår ekonomilärare är även borgmästare.
 
Samma kompis som klippte hår frågade en lärare på en annan lektion vi har tillsammans vad envy betydde. Tror frisör blir ett bra jobb för honom. (Säger ej att frisörer är dumma, bara att hans bristfälliga ordförråd inte kommer komma så mycket ivägen om han satsar på den karriären. Tror jag.)
 
Min plan för idag var från början att träffa en kompis i Portland. Sedan berättade min systers kompis som hade med sig saker till mig från Sverige (tack!!) att hon skulle vara i Portland då och jag kunde komma och hämta dem. Sedan meddelade min värdmamma att hon skulle in till Portland den dagen också och kunde skjutsa mig dit. Skulle berätta det för min vän så han visste vilken tid jag skulle komma, så hinner han före med att säga att han måste ställa in. Så jag bestämmer mig för att åka in, hämta sakerna, uträtta ett annat ärende, och sedan åka till en del av Portland som jag har hört ska vara trevlig, men på väg till spårvagnen börjar det så klart ösregna. Alltså det var regn som jag aldrig sett förut. Jag blev helt genomblöt på en gång, och insåg att det inte skulle vara någon idé att turista idag. Så jag gick in i ett köpcenter, torkade ansikte, händer och telefon med pappershandukar på toan och letade upp ett litet kaffestånd. Så där som de har mitt i gången i Gallerian i Stockholm fast mindre. Det fanns i alla fall några stolar och där satt jag och pratade med han som jobbade där och andra kunder/hans vänner i två timmar innan min kompis som jag ringt efter en timme och som var i Portland för att få en tatuering (wohoo) kom och hämtade mig. Så spenderade jag resten av dagen med henne och vår andra kompis. Är ganska nöjd med dagen ändå, fast planerna ändrades hit och dit hela tiden.
 
Det där var långt och krångligt och inte så värst intressant. Ville egentligen mest säga den sak som jag lyckades utelämna: att han som jobbade på kaffestället och en av hans vänner pratade om att de skulle rösta på Donald Trump. "He's angry, and I'm angry too." sa en av dem. "He'll run the government like a bussinesman", sa den andra. "That's what we need. He might not be a very good bussinesman, but he will get things done." Så så kan det vara. Ja, kändes lite som när någon säger att de ska rösta på SD. Man får liksom en chock först, sedan undrar man varför man tyckte det var en bra idé att hänga med de här människorna i två timmar. När en av dem, han som var arg, sa Obamas namn sa han att han hade svurit på att aldrig säga det igen, men den här gången fick det gå. ???. Jag kan egentligen inte tillräckligt mycket om Amerikansk politik för att argumentera mot eller för varken Trump eller Obama, men jag är rätt säker på att jag skulle gilla Obama och ogilla Trump rätt starkt. Men jag bor ju inte här egentligen, och ingen vill attackera Sverige vad jag vet, så jag orkar inte bry mig om det särskilt mycket. Vi har tillräckligt med problem själva, har vi inte?
 
Här är några bilder på mina kompisar.
Studsmatta häromdagen. Idag hoppade vi hage och rockade rockring.
Hon sjöng och spelade för oss i skogen. Gitarr som hon lärt sig på en vecka.

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2016-01-20 | 12:36:48

    Fint att du lyckades träffa Trista och få dina kläder! Hoppas du lyckades handla något också

  • jason säger:
    2016-01-25 | 04:25:27
    Bloggadress: http://tacticalmikuru.blogspost.com

    VA BRA ATT DU HAr VANNER LOL
    och laser din blogg hela tiden mannen de kmr bli battre for bada oss vi maste se till att de blir sa ok
    och skriver till dig pa facebook sen ok

    Svar: din kommentar ar misstankt spam lol
    Rakel Hellberg

Kommentera inlägget här: